Lapsen oikeuksien viikko muistuttaa kaikkien lasten oikeudesta yhdenvertaiseen hyvinvointiin ja turvalliseen arkeen. Monikriisisen maailmantilanteen kasvattama epävarmuus ja talousvaikeudet ovat [...]
Vammaisten nuorten odotukset ja tavoitteet eivät poikkea vammattomien nuorten tavoitteista. He haluavat mahdollisuuden oppia ja opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa sekä päästä opintojen [...]
Kuntoutuksen tavoitteena on tukea toimintakykyä ja osallisuutta ja sillä on tutkitusti elämänlaatua parantava vaikutus, mikäli palveluihin pääsee ja mikäli ihmisellä on riittävät mahdollisuudet [...]
Verkostoituminen ja opiskelijayhteisöön kiinnittyminen tapahtuvat pitkälti luentosalien ulkopuolella, Vamlasin suunnittelija Elina Mäkikunnas toteaa. Yliopisto-opiskelijalla voi olla fyysisiä tai [...]
Vamlas teetti syyskuussa 2021 kyselyn neljän yliopiston ainejärjestöjen yhdenvertaisuusvastaaville ja muille vastaavissa tehtävissä toimiville ainejärjestöaktiiveille. Paljon tehdään jo nyt, [...]
Kun päätöksentekijäjoukko on monimuotoinen, se osaa ottaa huomioon myös monenlaiset, erilaisista taustoista tulevat ihmiset. Näin toteaa Vamlasin vaikuttajanuori Selinä Nera. Hän kannustaa nuoria [...]
Inklusiivisen opetuksen kanssa on mentävä eteen- eikä taaksepäin: suomalaisen erityisopetuksen huippuosaamisen hyödyntäminen ja sen saumaton sitominen jokaisen koulun arkeen lisää kaikkien lasten [...]
Vastikään julkaistu toimintasuositus pyrkii vahvistamaan lasten osallisuutta perhekeskustoiminnan kehittämisessä. Suosituksesta löytyy runsaasti konkreettisia osallisuutta tukevia keinoja. Lasten [...]
Yhteiskunnassamme nuoria käsitellään yhtenäisenä ryhmänä, jolla on yksi ”nuorten ääni”. Ajatus on yhtä absurdi kuin jos yhden aikuisen ”äänen” odotettaisiin edustavan kaikkia aikuisia, [...]
Yhteiskunnassamme on monenlaisia segregaatiopyörteitä, jotka aiheuttavat osattomuutta ja onnettomuutta, Jaana Tiiri toteaa. Hän nimeää kolme vammaisen lapsen ja nuoren elämän nivelkohtaa, joissa [...]