Inklusiivisen opetuksen kanssa on mentävä eteen- eikä taaksepäin: suomalaisen erityisopetuksen huippuosaamisen hyödyntäminen ja sen saumaton sitominen jokaisen koulun arkeen lisää kaikkien lasten [...]
Keskusteluun on ujuttautunut viime vuosina käsitteitä, jotka selventävät vammaisuuden monimuotoisuutta ja siihen liittyviä yhteiskunnallisia haasteita. Näitä ovat esimerkiksi intersektionaalisuus [...]
Leikkiä on kaikki se, mikä luo yhdessä tekemisen siltaa ja saa meidät heittäytymään yhteiseen, jaettuun iloon, Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori Eevamaija Paljakka toteaa. Vaikka olemme [...]
Kutsumme perusopetuksessa olevien vammaisten lasten huoltajia osallistumaan kyselyyn kouluasioista. Kyselyssä pääset kertomaan ajatuksesi ja kokemuksesi vammaisen lapsen koulunkäynnin ja [...]
Vamlas, Lastensuojelun keskusliitto, Pelastakaa lapset ry ja Mannerheimin lastensuojeluliitto laativat yhdessä kommentin yleislausuntoluonnokseen lasten digitaalisista oikeuksista YK:n lapsen [...]
Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) toisen vuoden tulkkauksen opiskelijat ovat valmistelleet syksyn aikana viitottuja satu- ja laulutuokioita verkkoon. Satutuokiot julkaistaan viikon [...]
“Ymmärrän, että on monia hyviä syitä pysytellä lapsettomana. Vammaisuuteen liittyvät ennakkoluulot eivät kuulu niihin”, Amu Urhonen toteaa. Olin ollut äiti noin vuoden, kun annoin [...]
Lapsia, nuoria ja aikuisia kutsutaan mukaan kansallisen lapsistrategian valmisteluun. Strategian laatii eri eduskuntaryhmiä edustava parlamentaarinen komitea ja se valmistuu vuoden 2020 loppuun [...]
Erityislasten perheet saattavat tarvita kymmeniä palveluita arkensa ja hyvinvointinsa helpottamiseksi. Palveluita on, mutta riittävätkö voimat ja aika niiden hakemiseen ja ylläpitämiseen? kysyy [...]
Vastikään julkaistu toimintasuositus pyrkii vahvistamaan lasten osallisuutta perhekeskustoiminnan kehittämisessä. Suosituksesta löytyy runsaasti konkreettisia osallisuutta tukevia keinoja. Lasten [...]