Ryhmä on tarkoitettu sellaisten perheiden vanhemmille, joissa on alakouluikäinen lapsi, jolla on erityisen tuen tarvetta. Tavoitteena on antaa vanhemmille mahdollisuus jakaa ajatuksia arjen [...]
Ryhmä on tarkoitettu sellaisten perheiden vanhemmille, joissa on yläkouluikäinen lapsi, jolla on erityisen tuen tarvetta. Tavoitteena on antaa vanhemmille mahdollisuus jakaa ajatuksia lapsen [...]
Inkluusio on haaste sekä opetukselle että oppimisjärjestelmille, ja korona on lisännyt vaikeuskerrointa entisestään. Puheiden sijaan kaivataan entistä kipeämmin tekoja, Vamlasin toiminnanjohtaja [...]
Vaikka oma elämä erityislapsen kanssa on hyvää, monet perheet on jätetty tyhjän päälle, Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas Marja Kaitaniemi toteaa. Nuorin lapseni täytti muutama päivä sitten [...]
Lapset eivät saa äänestää kuntavaaleissa. Silti kunnassa tehdyt päätökset näkyvät joka päivä lasten arjessa, hyvinvoinnissa sekä yhdenvertaisissa mahdollisuuksissa oppia ja harrastaa. Viisas [...]
Inklusiivisen opetuksen kanssa on mentävä eteen- eikä taaksepäin: suomalaisen erityisopetuksen huippuosaamisen hyödyntäminen ja sen saumaton sitominen jokaisen koulun arkeen lisää kaikkien lasten [...]
Keskusteluun on ujuttautunut viime vuosina käsitteitä, jotka selventävät vammaisuuden monimuotoisuutta ja siihen liittyviä yhteiskunnallisia haasteita. Näitä ovat esimerkiksi intersektionaalisuus [...]
Leikkiä on kaikki se, mikä luo yhdessä tekemisen siltaa ja saa meidät heittäytymään yhteiseen, jaettuun iloon, Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori Eevamaija Paljakka toteaa. Vaikka olemme [...]
Kutsumme perusopetuksessa olevien vammaisten lasten huoltajia osallistumaan kyselyyn kouluasioista. Kyselyssä pääset kertomaan ajatuksesi ja kokemuksesi vammaisen lapsen koulunkäynnin ja [...]
Vamlas, Lastensuojelun keskusliitto, Pelastakaa lapset ry ja Mannerheimin lastensuojeluliitto laativat yhdessä kommentin yleislausuntoluonnokseen lasten digitaalisista oikeuksista YK:n lapsen [...]