Haemme nyt Helsingin Merihakaan HARJOITTELIJAA osallistumaan Haloo Marraskuu! -lasten ja nuorten tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen. Säätiö toteuttaa lasten ja nuorten tapahtuman [...]
Ryhmä vammaisia, pitkäaikaissairaita ja neurovähemmistöön kuuluvia nuoria suunnitteli pakopelin, jonka avulla pelaaja pääsee kokemaan, miten mutkikasta ja esteellistä julkisessa ympäristössä ja [...]
Trina Fellman, neljännen vuoden teologian ja uskonnontutkimuksen opiskelija, työskenteli Vamlasissa kolmen kuukauden ajan keväällä 2022. Odotin harjoittelultani erityisesti syvempää tutustumista [...]
Verkostoituminen ja opiskelijayhteisöön kiinnittyminen tapahtuvat pitkälti luentosalien ulkopuolella, Vamlasin suunnittelija Elina Mäkikunnas toteaa. Yliopisto-opiskelijalla voi olla fyysisiä tai [...]
Vamlas teetti syyskuussa 2021 kyselyn neljän yliopiston ainejärjestöjen yhdenvertaisuusvastaaville ja muille vastaavissa tehtävissä toimiville ainejärjestöaktiiveille. Paljon tehdään jo nyt, [...]
Inkluusio on haaste sekä opetukselle että oppimisjärjestelmille, ja korona on lisännyt vaikeuskerrointa entisestään. Puheiden sijaan kaivataan entistä kipeämmin tekoja, Vamlasin toiminnanjohtaja [...]
Lapset eivät saa äänestää kuntavaaleissa. Silti kunnassa tehdyt päätökset näkyvät joka päivä lasten arjessa, hyvinvoinnissa sekä yhdenvertaisissa mahdollisuuksissa oppia ja harrastaa. Viisas [...]
Työelämätaitojen opiskelun pitäisi alkaa viimeistään yläkoulussa. Tämä pätee myös erityistä tukea tarvitseviin nuoriin, Vamlasin Nuorissa vaikuttajissa toimiva Joonatan Pälkäs toteaa. Jos nuori [...]
Inklusiivisen opetuksen kanssa on mentävä eteen- eikä taaksepäin: suomalaisen erityisopetuksen huippuosaamisen hyödyntäminen ja sen saumaton sitominen jokaisen koulun arkeen lisää kaikkien lasten [...]
Keskusteluun on ujuttautunut viime vuosina käsitteitä, jotka selventävät vammaisuuden monimuotoisuutta ja siihen liittyviä yhteiskunnallisia haasteita. Näitä ovat esimerkiksi intersektionaalisuus [...]