Inklusiivisen opetuksen kanssa on mentävä eteen- eikä taaksepäin: suomalaisen erityisopetuksen huippuosaamisen hyödyntäminen ja sen saumaton sitominen jokaisen koulun arkeen lisää kaikkien lasten [...]
Vastikään julkaistu toimintasuositus pyrkii vahvistamaan lasten osallisuutta perhekeskustoiminnan kehittämisessä. Suosituksesta löytyy runsaasti konkreettisia osallisuutta tukevia keinoja. Lasten [...]
Yhteiskunnassamme nuoria käsitellään yhtenäisenä ryhmänä, jolla on yksi ”nuorten ääni”. Ajatus on yhtä absurdi kuin jos yhden aikuisen ”äänen” odotettaisiin edustavan kaikkia aikuisia, [...]
Yhteiskunnassamme on monenlaisia segregaatiopyörteitä, jotka aiheuttavat osattomuutta ja onnettomuutta, Jaana Tiiri toteaa. Hän nimeää kolme vammaisen lapsen ja nuoren elämän nivelkohtaa, joissa [...]
Ne koulut ja kunnat, jotka ovat ottaneet lähtökohdakseen lapsilähtöisen toimintatavan ja kaikkien lasten yhdenvertaisen kohtelun, ovat onnistuneet hyvin sekä inkluusiossa että työyhteisön [...]
Vammaiset lapset unelmoivat siinä missä ei-vammaiset ikätoverinsa. Haaveileminen ja kuulluksi tuleminen auttavat oman tien löytämisessä ja opettavat tekemään päätöksiä eteen tulevissa [...]
Terveydenhuollossa lasten osallisuusoikeuksiin kuuluu paitsi yksittäisen lapsen oikeus osallistua omaan hoitoonsa, myös lasten näkemysten laajempi selvittäminen terveyspalvelujen järjestämiseen [...]
Minua Kuullaan -hanke ja Lahden Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry ovat järjestäneet kevään aikana vammaisille nuorille tarkoitetun työpajan. Pajassa on suunniteltu ja toteutettu [...]