Aihe: Koulutus, Nuoret

Julkaisemme Vamlasin koronakisaan osallistuneet, uniikit ja toinen toistaan upeammat, työt kevään ja kesän aikana. Neljäntenä esitellään korona-arjesta kertova kuvakollaasi tarinan kera.

Koronakisaan osallistuivat: Ada 25 • Elina 26 • Iina 20 • Jenniina 25 • Joel 20 • Julianna 26 • Michael 27 • Nelli 27 • Peppi 26 • Samuel 19 • Tarina 27 • Vilma 23

********************************

Neurologinen poikkeavuus + etäopiskelu = Epävakaus

Katsoin illalla uutiset, joissa kerrottiin siitä, miten kaikkia oppilaita ei saada tavoitettua etäopiskelun aikana, eikä kaikille oppilaille voida antaa tarvittavaa tukea opintoihin.

Tämä uutinen tuntui sydämessäni, koska pystyn ymmärtämään miltä tuntuu odottaa opettajan apua, kun jotain asiaa ei vain ymmärrä ilman lisäneuvoja ja miten turhauttaa, kun ei pysy muiden mukana. Voin vain kuvitella, miltä tuntuu heistä, jotka ovat vielä peruskoulussa ja joutuvat nyt painimaan heille haastavien tehtävien parissa ilman, että opettaja on pyydettävissä pulpetin viereen apuun.​

Minulla on vieraskielisten ja matemaattisten tehtävien kanssa erityisesti vaikeuksia. On ollut koko ikäni. Tästä huolimatta olin peruskoulussa matematiikassa yksi luokkani parhaimmista ja sain melkein aina joko ysejä tai kymppejä. Siitä saan kiittää opettajaa, joka osasi kertoa uudet asiat siten, että jopa minä ymmärsin. En koskaan unohda kyseisen opettajan innostavia tapoja opettaa ja kärsivällisyyttä käydä asioita läpi pala palalta luokan kanssa yhteisesti ja yksilöiden tasolla.​

Saan kiittää itseasiassa kaikkia peruskoulun opettajia, jotka jaksoivat auttaa minua ymmärtämään vaikeita asioita tunneilla. Erityisesti olen iloinen siitä, että pääsin erityisopetukseen englannin- ja ruotsinkielen kursseilla, kun tavalliset oppitunnit olivat liian nopeatempoisia ja en vain mitenkään kyennyt pysymään perässä ilman, että itku meinasi nousta kurkkuun. Muut etenivät ja minä laahasin perässä oppimatta mitään, vaikka sisälläni paloi halu oppia. Erityisopetuksessa ja erityisopettajan kanssa asia muuttui ja aloin oikeasti oppimaan, sekä ymmärtämään mistä oppitunneilla oli kyse.

Nyt olen korkeakoulussa ja tukiopetukseen ei ole mahdollisuutta alueilla, joilla vaikeuksia on. Sitä varten on kuitenkin olemassa erityisjärjestely mahdollisuus, mikäli oppilaalla on diagnoosi, jonka perusteella kyseisiä järjestelyitä voi hakea. Diagnoosini avulla minulla on mahdollisuus kyseisiin erityisjärjestelyihin, mutta ne eivät ole sama asia kuin peruskoulun tarjoama erityisopetus.​

​Etäopetus kriisin aikana asettaa vieläkin suuremmat haasteet opiskelulle, kun suurin osa oman opinahjoni opinnoista ovat muuttuneet täysin online kursseiksi. Yksi opettaja pitää oppitunteja netin välityksellä, josta olen todella kiitollinen, että edes yhdellä kurssilla tätä tehdään. Se auttaa minua pitämään arkirytmiä, vaikka edes yhden päivän aikana. Muina päivinä en aina edes tiedä mistä aloittaisin, kun pitäisi olla tunnilla, mutta sitä ei ole ja eikä ole linjoilla ketään opettajaa, jonka kanssa keskustella ääneen ongelmasta ja näyttää, että tässä on tämä ongelma, en ymmärrä, enkä osaa lähteä purkamaan ilman, että mieli tekisi hakata päätä pöytään, vaikka kuinka olisin yrittänyt omatoimisesti asiaa ensin ratkaista. ​

Olen kuitenkin löytänyt hopeareunuksen tämän kriisin keskellä ja se on etäopetuksen mahdollisuudet. Haaveilen siitä, että lähiopetuksen lisäksi meillä oppilailla olisi mahdollisuus sairastuessa esimerkiksi flunssaan olla mukana oppitunnilla etänä, jotta emme jäisi paitsi arvokkaasta opetuksesta. Lukiossa ja varsinkin korkeakouluissa jopa yhdeltä tunnilta jääminen pois sairastumisen takia voi olla kriittinen ja hyvin raskasta kiriä kiinni omin voimin, varsinkin jos on jäänyt useampi oppitunti välistä. Täten oppilaiden ei tarvitsisi väkipakolla kipulääkkeiden voimin raahautua oppitunneille sairastumaan pahemmin ja levittämään tautia eteenpäin.​

Koronakriisin jälkeen toivon, että opettajia arvostettaisiin enemmän ja ymmärrettäisiin, miten tärkeää varsinkin osalle meistä erityistukea tarvitseville on se, että voimme pyytää apua luotettavalta ja ammattitaitoiselta henkilöltä silloin, kun esimerkiksi kotona ei ole tarvittavaa ammattitaitoa erityisoppijan tarpeisiin.

Tämä teksti kuultavissa myös äänitiedostona täältä!

 

********************************

Tervetuloa Vamlasin Nuoriin vaikuttajiin!

Oletko kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta? Inspiroiko aktivismi?

Haluaisitko olla osa Vamlasin Nuorten vaikuttajien ryhmää?

Antaa oman osaamisesi ja kokemuksesi muun ryhmän käyttöön?
Kaapata lisää osaamista ja erilaisia näkökulmia meiltä muilta?

Osallistumisen rytmin ja intensiivisyyden voit päättää itse.

Vamlasin Nuoret vaikuttajat ei edusta mitään yksittäistä vammaryhmää eikä ole kiinnostunut virallisista diagnooseista. Jos siis olet 18–29-vuotias ja tunnet kuuluvasi vammaisten ja pitkäaikaissairaiden nuorten viiteryhmään, olet tervetullut mukaan.

Toiminnan keskiössä on ensisijaisesti vaikuttamistyö. Esimerkkejä Nuorten vaikuttajien tähänastisista pohdinnoista, kannanotoista ja vaikuttamisteoista löydät Vamlasin  nettisivuilta, Ajankohtaisten Tiedotamme-osiosta.

Jos kiinnostuit, ota yhteys Vamlasin työllisyyskoordinaattoriin ja Nuoria vaikuttajia luotsaavaan Hanna Ruohoseen joko meilitse, puhelimitse tai WA:lla!

hanna.ruohonen@vamlas.fi
044 522 8881

Jaa tämä: